Basisinformatie

Vitamines, ze zijn super populair en lijken soms dé sleutel voor een goede gezondheid, maar is dat wel zo? Wat doet elke vitamine in je lichaam? In komende artikelen leg uit welke vitamines er zijn en wat hun werking is. Hier is alvast een korte inleiding over de indeling en het belang van vitamines.

Micronutriënten

Eerst en vooral behoren vitamines samen met de mineralen tot de groep van de micronutriënten. Deze micronutriënten hebben we nodig voor een optimale gezondheid.

Ze zijn in plantaardige en dierlijke producten terug te vinden en zijn ‘essentieel’. Met ‘essentieel’ wordt bedoeld dat je ze moet opnemen via voeding want je lichaam kan deze zelf niet aanmaken. Dit kan zeer overweldigend klinken maar wanneer je zowel gevarieerd (dus plantaardige als dierlijke voeding) als met veel verschillende kleuren eet, krijg je zonder moeite alle nodige micronutriënten binnen. Geen nood dus om deze te gaan supplementen. 

De dagelijkse hoeveelheid micronutriënten die we nodig hebben is per individu verschillend, maar is (zoals hierboven staat) heel gemakkelijk te halen uit een gevarieerd voedingsschema.

Ons lichaam heeft micronutriënten nodig om enzymen en hormonen aan te maken en zijn nodig voor een optimale groei en ontwikkeling. Tekorten van micronutriënten kunnen dus grootte gevolgen hebben aangezien ze een fundamentele rol spelen in belangrijke processen van ons lichaam.

Oplosbaarheid

Er bestaan 2 soorten vitamines: wateroplosbare & vet oplosbare.

Wateroplosbare vitamines worden makkelijk getransporteerd door ons lichaam aangezien de meeste van onze lichaamsvloeistoffen (bloed ect.) ook wateroplosbaar zijn. Het nadeel hieraan is dat deze vitamines ook snel uit ons lichaam gefilterd worden. Deze moeten dus elke dag opnieuw ingenomen worden. 

Voorbeelden hiervan zijn vitamine B en C.

Vet oplosbare vitamines kunnen niet vanzelf door ons lichaam opgenomen worden, hiervoor moet ze eerst opgelost worden in vetten. Het voordeel hieraan is dat ze zich opstappelen in ons lichaam en niet dagelijks ingenomen moeten worden.

Voorbeelden hiervan zijn vitamine A, D, E en K.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s